Bovendien is bijna de helft (46 procent) bereid extra te betalen voor een aantoonbaar duurzamere bestemming, met een gemiddelde bereidheid van 21 procent extra kosten. Opvallend is dat meer mannen (51 procent) dan vrouwen (40 procent) bereid zijn om meer te betalen voor duurzaamheid.
Afval scheiden is veruit het belangrijkste duurzaamheidsaspect voor campings, genoemd door 71 procent van de respondenten. Daarna volgen zuinig omgaan met water (57 procent) en het gebruik van zonnepanelen (44 procent). Een duurzaamheidskeurmerk (zoals Green Key) is voor een derde van de respondenten (erg) belangrijk.
De meeste kampeerders zouden graag een overzicht zien van alle duurzame maatregelen die een camping neemt, zoals in een brochure, via e-mail of op de website. Sommige respondenten willen ook een duurzaamheidsscore zien van een onafhankelijke organisatie om campings te vergelijken met andere. Verder willen ze graag tips over duurzaam kamperen en inzicht in kostenverschillen tussen duurzame opties.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche. Op het Duurzaamheidscongres werden daarnaast drie Duurzame Kampeer Awards uitgereikt:
- Meest duurzame kampeermiddel: TakeOff, een kruising tussen een caravan en een vouwwagen, ideaal voor elektrische rijders.
- Meest duurzame kampeerplek: Camping Weltevreden, een volledig geëlektrificeerde camping met overtuigende feiten en cijfers over hun duurzaamheid.
- Meest duurzame innovatieconcept: Second Tent Event, een evenement waar kopers en verkopers van tweedehands tenten samenkomen om circulariteit te bevorderen.
De bovenstaande uitkomsten komen uit een representatief onderzoek van de ANWB onder 448 kampeerders, dat is uitgevoerd in opdracht van het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche, een initiatief van ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie, Kampeer & Caravan Jaarbeurs en NKC.