Fairtrade is méér dan een keurmerk; het is een wereldwijde beweging voor eerlijke handel. Het doel? Het verbeteren van de leef- en werksituatie van miljoenen boeren en werknemers wereldwijd. Om dit te bereiken werkt Fairtrade met duidelijke standaarden die de basis vormen voor certificering. Deze bevatten belangrijke regels op economisch, sociaal en milieugebied. Ze gelden voor alle stappen in het proces: van teelt en verwerking tot verkoop en inkoop.
Waarom Fairtrade eruit springt
Er zijn allerlei keurmerken, maar Fairtrade onderscheidt zich met een paar bijzondere kenmerken. Dit maakt Fairtrade écht anders.
Betalingsvoorwaarden
Armoede staat vaak aan de basis van problemen zoals kinderarbeid of ontbossing. Daarom worden er strenge eisen aan betalingen gesteld. Er wordt gewerkt met minimumprijzen en extra premies. Er wordt gecontroleerd door een onafhankelijke auditorganisatie of het geld goed terecht komt en volgens plan wordt besteed.
Ondersteuning door lokale teams
Fairtrade heeft een gezicht in de productielanden. Boerencoöperaties worden ondersteund door lokale Fairtrade teams die de regio en uitdagingen heel goed kennen. De teams ondersteunen met trainingen op het gebied van goed (financieel) management, kinderarbeid, milieuvriendelijke landbouwtechnieken en arbeidsomstandigheden.
De kracht van samenwerking
Boeren die deelnemen aan Fairtrade moeten verenigd zijn in democratische coöperaties. Door samen te werken, hebben zij een sterkere onderhandelingspositie en kunnen ze hun krachten bundelen om betere handelsvoorwaarden te bereiken.
Wat levert het jou op?
Met Fairtrade koffie en thee serveer je kwaliteit die niet alleen lekker is, maar ook goed doet. De extra kosten? Die vallen per kopje best mee*. Zo’n kopje koffie of thee smaakt in ieder geval veel beter, niet alleen voor jullie gasten en bezoekers, maar zeker ook voor jullie!
Meer weten: fairtradenederland.nl
*Extra kosten liggen tussen de 5 en 25 cent per kopje. Dit is afhankelijk van wat bedrijven nog meer aan boeren betalen bovenop de Fairtrade prijzen en premies, van de kwaliteit en van onderhandelingen tussen (horeca)bedrijf en leverancier.