Het 2024 Sustainable Travel Research Report van Booking onthult dat 52% van de Nederlandse reizigers van plan is om in de komende twaalf maanden duurzamer te reizen. Desondanks zijn sommigen niet overtuigd van hun eigen impact, waarbij 27% van mening is dat hun reiskeuzes weinig veranderen aan de klimaatschade. Dit gebrek aan overtuiging beïnvloedt de reisbeslissingen, aangezien 26% van de Nederlandse reizigers van mening is dat duurzaamheid niet de doorslag geeft bij het plannen van een reis.
Uit het onderzoek blijkt dat er echter manieren zijn om toeristen meer duurzamere reiskeuzes te laten maken. Een essentieel aspect van duurzaam reizen is het gebruik van duurzaamheidscertificaten, zoals Green Key. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 31% van de Nederlandse reizigers accommodaties met dergelijke labels interessanter vindt. Daarnaast pleit 64% van de respondenten voor consistentie in duurzame certificeringen op alle boekingsplatformen, en dat er eenvoudig en duidelijk gecommuniceerd wordt over het duurzaamheidscertificaat.
Ondanks enige frustraties merken reizigers die bewust kiezen voor duurzaamheid dat hun reizen waardevoller worden. Zo voelt 37% van de Nederlandse reizigers zich op hun best tijdens duurzame reizen en nemen ze die positiviteit ook mee naar huis. Deze ervaringen hebben ook een inspirerend effect; bijna de helft (47%) voelt zich gemotiveerd om ook in het dagelijks leven duurzamere keuzes te maken na het zien van duurzame initiatieven op reis.
Duurzaam toerisme vereist dus niet alleen maatregelen bij bedrijven. Het verduurzamen dient betrouwbaar, begrijpelijk en transparant gecommuniceerd te worden met toeristen. Duurzaamheidscertificeringen zoals Green Key en voorlichting hierover kunnen hier een belangrijke rol in spelen, vanuit zowel Green Key zelf als de bedrijven die Green Key hebben behaald.
Lees meer over het onderzoek op de website van Booking