Als die persoon vertrekt - en het verloop is hier en daar vrij groot - verliest het bedrijf ook de aandacht voor de Green Key of Duurzaam Gastvrij. Bij een bedrijfsbezoek merk ik dan dat er echt iets is veranderd. In plaats van een enthousiaste medewerker die vol plannen en vragen zit, wordt het verplichte lijstje afgevinkt. Green Key of Duurzaam Gastvrij is een noodzakelijke extra administratieve taak geworden.
Laatst trof ik iemand aan wie ik uit moest leggen wat het duurzaamheidskeurmerk inhoudt en hoe je die normen moet interpreteren. Hoe kun je dat voorkomen? Hoe behoud je het enthousiasme voor Green Key of Duurzaam Gastvrij, wat immers geen doel is, maar een hulpmiddel voor een breed gedragen duurzaamheidsbeleid in je bedrijf?
Het duurzaamheidsbeleid moet een integraal onderdeel zijn van je bedrijf. Dat bereik je door er regelmatig aandacht aan te besteden. Bij het inwerken van nieuwe medewerkers bijvoorbeeld. Maar ook bij de personeelsbijeenkomsten, die meestal enkele malen per jaar plaatsvinden. Het is belangrijk dat de manager op zulke momenten ook weer aangeeft hoe belangrijk duurzaamheid is, hoe je dat aanpakt en welke rol Green Key of Duurzaam Gastvrij dan speelt. Geef voorbeelden.
Vertel over het afvalplan in de keuken, over de zonnepanelen, hergebruik water of het scheiden van afval. Over plasticvrij, zonnepanelen, isolatie en de laadpaal bij de ingang. Over het gebruik van streekproducten. Zo breng je duurzaamheid tot leven. Nodig mensen uit om mee te denken en hun ideeën te delen met het greenteam.
Laatst was ik ergens waar de hele recreatieruimte was ingericht met gebruikte meubelen. Goed gedaan en super sfeervol. Want Green Key en Duurzaam Gastvrij zijn geen papieren tijgers. Het is de weerslag van een heel beleid om elkaar te inspireren en de wereld samen een beetje mooier te maken.
Deze tekst is een column uit het magazine "Recreactie" van HISWA-RECRON, geschreven door onze keurmeester Guido. Bekijk online de Recreactie Magazines.