1. Wat heeft jullie gemotiveerd om het Green Key-certificaat te behalen en hoe heeft het jullie bedrijfsvoering veranderd?
De motivatie voor het behalen van de Green Key komt onder andere voort uit de familiefilosofie voor duurzame gastvrijheid en duurzame bedrijfsvoering. Een duurzame bedrijfsvisie zit namelijk al 70 jaar in de wortels van familiebedrijf De Echoput. Grootvader Klosse wilde in de jaren ’50 de culinaire ontwikkelingen van Frankrijk naar Nederland halen en daarbij gebruik maken van al het moois dat de lokale natuur te bieden heeft. Tot op de dag van vandaag vormt de lokale, duurzame keukenvisie het kloppende hart van onze bedrijfsvoering. Daarbij proberen we ons voor ieder proces af te vragen wat de impact is op mens, dier en planeet.
2. Welke duurzame maatregelen hebben jullie specifiek geïmplementeerd om aan de Green Key-criteria te voldoen?
Veel maatregelen die zijn toegepast hebben betrekking op afval, gas, elektriciteit en water. Zo hebben we onder andere gezorgd voor een afvalscheidingssysteem, zijn er 170 zonnepanelen op ons dak bevestigd waarmee warmtepompen worden voorzien van energie, zijn we overgestapt op een inductiefornuis en zijn we sinds 2024 volledig aardgasvrij door het installeren van een propaangastank. Daarnaast hebben we de samenwerking met Hotels For Trees versterkt en meer bewustzijn bij onze hotelgasten gecreëerd. En zijn we gestart met een fietsplan voor medewerkers waar meerdere medewerkers gebruik van maken.
3. Hoe reageren jullie gasten op jullie duurzame initiatieven en het feit dat jullie een Green Key-gecertificeerd bedrijf zijn?
Veel van onze gasten zijn naast hun voorkeur voor onze gastronomische aanbod natuurlijk ook hier voor de rijk omliggende natuur. Gelegen middenin de Kroondomeinen en vanuit iedere ruimte uitzicht op de eeuwenoude bomen. Dit zorgt ervoor dat veel gasten positief staan tegenover onze duurzame initiatieven. Dit merken we in mondelinge feedback, maar ook door het gebruik van de eerder genoemde Hotels For Trees deurhanger waarbij de kamerschoonmaak wordt overgeslagen en er in plaats van de schoonmaak een boom wordt geplant. Veel van onze zakelijke gasten, voor zowel bijeenkomsten als overnachten, hechten veel waarde aan een groen keurmerk zoals de Green Key. Sinds het behalen van de Green Key merken we een toename in aanvragen vanuit overheidsinstanties.
4. Welke uitdagingen hebben jullie ondervonden tijdens het verduurzamingsproces en hoe hebben jullie die overwonnen?
Een van de uitdagingen is het overtuigen van de medewerkers om te zorgen dat iedereen het juiste uitdraagt en dat aanpassingen in werkwijzen nageleefd worden. Dat vergt een cultuur van coaching en het gevoel dat we het “samen” doen, net als de rest van het werk. Daarnaast hebben een aantal maatregelen nogal een investering gevraagd. Die investeringen hebben we goed moeten plannen en hierdoor hebben we ook nog niet alles op onze wishlist kunnen doen. Maar daar is een wishlist natuurlijk ook voor!