Wat heeft jullie gemotiveerd om het Green Key-certificaat te behalen en hoe heeft het jullie bedrijfsvoering veranderd?
Wij als De Schildhoeve waren al een aantal jaren bezig met het verduurzamen van ons bedrijf. Denk hierbij aan volledig overgaan naar ledverlichting, plaatsen van zonnepanelen, warmte terugwin systemen voor ons binnenklimaat en automatisering van de verlichting zowel binnen als buiten. Wij merken vanuit de omgeving maar ook intern vanuit onze gasten dat verduurzamen steeds belangrijker is en wordt gevonden. Men kiest bewuster om een locatie te boeken, die verduurzaming hoog in het vaandel heeft. Wij hadden hierdoor de wens om onze verduurzaming kenbaar te maken, echter wisten wij nog niet precies hoe. Tot een medewerker ons over het Green Key-certificaat tipte.
Het Green Key-certificaat heeft ervoor gezorgd dat wij als De Schildhoeve nog meer bewust zijn wat duurzaam werken inhoudt en op welke vele vlakken verduurzaming een rol kan spelen/belangrijk is. Uiteraard zorgt het certificaat er ook voor dat wij als bedrijf duidelijk kunnen communiceren hoe serieus wij duurzaam handelen vinden.
Welke duurzame maatregelen hebben jullie specifiek geïmplementeerd om aan de Green Key-criteria te voldoen?
Na het zien van alle eisen waar wij als bedrijf aan moesten voldoen voor het certificaat, kwamen we erachter dat we echt al ver waren met verduurzamen en viel het achteraf mee hoeveel veranderingen we moesten implementeren.
Het waren vooral de laatste stappen in de automatisering van de verlichting en het aanpassen van de doorstroming uit de kranen die nog “geïmplementeerd” moesten worden. Het is vooral de bewustwording en het in kaart brengen van de huidige situatie wat noodzakelijk was om het certificaat te kunnen behalen.
Hoe reageren jullie gasten op jullie duurzame initiatieven en het feit dat jullie een Green Key-gecertificeerd bedrijf zijn?
Wij hebben eind december 2024 het certificaat “goud” overhandigd gekregen dus echt een goed antwoord kunnen we daarop nog niet geven, maar de reacties die we tot nu toe hebben gekregen zijn allen erg positief en we merken ook op die manier hoe belangrijk verduurzaming gevonden wordt. We maken het kenbaar in onze uitingen op social media en in onze nieuwsbrieven e.d. om meer kenbaarheid er aan te geven.
Welke uitdagingen hebben jullie ondervonden tijdens het verduurzamingsproces en hoe hebben jullie die overwonnen?
Wat ik eerder al aangaf is dat de uitdaging vooral lag in het in kaart brengen van onze huidige situatie. Hoeveel afval produceren wij nou eigenlijk? Wat zijn de energiekosten? Hoeveel stroom verbruiken wij? En welke keurmerken hebben onze reinigingsmiddelen? Dit waren allemaal voorbeelden van vragen die beantwoord moesten worden. Uiteraard erg belangrijk en interessant maar wel een uitdaging om dit allemaal in kaart te brengen.