Of ik ooit had gedacht keurmeester te worden? Nee, zeker niet. Sterker nog, ik had voor die vacature voorbij kwam nog nooit van de functie van keurmeester in dit vakgebied gehoord. Toch ben ik nu sinds eind 2021 keurmeester namens de stichting Groen Belicht en keur ik Green Key, Duurzaam Gastvrij en Blauwe Vlag gecertificeerde bedrijven. En dat doe ik met erg veel plezier!
Wat vind je het leukst aan het keuren van Green Key locaties?
Hét leukste onderdeel van de keuring kiezen is niet te doen. Ik haal persoonlijk veel energie uit de gesprekken met de ondernemers, managers en Green Team’s. De passie voor hun bedrijf en het verduurzamen van de bedrijfsvoering die deze mensen uitstralen, is bewonderingswaardig. Ik vind het zelf belangrijk om in mijn rol als keurmeester niet alleen objectief de normen te keuren, maar in het gesprek ook tips en ideeën uit te wisselen die ik bij andere ondernemers heb opgedaan. Zo komen we samen steeds een stapje verder.
Hoe ziet een typische keuringsdag eruit voor jou?
De keuringsdag begint voor mij met de voorbereiding. Dit doe ik meestal een paar dagen van tevoren. Ik lees de ingevulde doe-het-zelf keuring door en noteer welke onderdelen ik in het gesprek extra wil uitlichten. Op de dag zelf start ik samen met de Green Key coördinator met een gesprek, waarin ik graag terugkijk naar de ontwikkelingen in de afgelopen jaren. Naast dat dit gesprek input voor de keuring geeft, doe ik dit ook vanuit eigen interesse. Een kop koffie tijdens dit gesprek levert geen extra punten op, maar wordt zeer gewaardeerd! Daarna lopen we de keuring digitaal door en sluiten we af met een ronde door de onderneming. Tijdens de ronde keur ik alles wat fysiek gekeurd kan worden.
Wat zijn de belangrijkste criteria waar je op let tijdens een keuring?
Alle normen zijn voor mij even belangrijk. Je maakt met de ene maatregel natuurlijk wel meer impact op het vlak van duurzamer ondernemen dan met de andere. Aangezien de Green Key uit een omvangrijke normenset bestaat, is het soms best lastig om de bespreking en keuring van iedere norm evenveel tijd te geven. Afhankelijk van de situatie van de ondernemer krijgt de ene norm daarom net iets meer tijd dan de andere. Het is daarom mooi dat de onderneming twee jaar later weer gekeurd wordt, zodat ik de bespreking van andere normen weer extra tijd kan geven.
Kun je een voorbeeld geven van een innovatieve duurzaamheidsmaatregel die je hebt gezien?
Ik merk tijdens de keuringen dat de meeste ondernemers erg vindingrijk zijn. Dat moet ook wel, want de markt, de maatschappij en de wensen van de gast zijn constant in ontwikkeling. Die ontwikkeling gaat nu misschien wel sneller dan ooit tevoren. Inventieve maatregelen kom ik op hele grote schaal met een grote impact tegen, maar ook op kleinere schaal. Een mooi voorbeeld vind ik een ondernemer die dranken met een verlopen THT datum met korting in zijn restaurant verkoopt. Hier communiceert hij uiteraard wel goed over naar de gast. Volgens de wet- en regelgeving mag dit, maar wordt zelden toegepast. Dit lijkt qua impact misschien een kleine maatregel, maar doet veel met het bewustzijn over het tegengaan van verspilling en de betekenis van de THT datum bij de gasten.
Wat zijn de grootste uitdagingen tijdens het keuren van locaties?
Duurzamer ondernemen valt of staat met het goed verankeren van de duurzaamheidsgedachte en bijbehorende (inkoop)criteria in de hele organisatie. Teamwork is hierbij enorm belangrijk. Gelukkig zijn er veel deelnemers die dit hebben weten te bereiken. Daar is Green Key geen doel opzich, maar is het een kroon op het duurzamere ondernemerschap dat dag in dag uit in alle keuzes en processen aanwezig is. Deze keuringen zijn altijd goed voorbereid en hebben over het algemeen weinig herstelpunten. Voor sommige deelnemers is deze verankering een uitdaging. Dit zie ik ook vaak terug in de voorbereiding en de te keuren normen op locatie. Dit leidt meestal tot meer herstelpunten. Dat is voor niemand leuk, voor de coördinator niet, voor het team niet en ook voor mij niet.
Wat motiveert jou om betrokken te blijven bij het keuringsproces?
Zoals al eerder gezegd gaat de ontwikkeling nu razendsnel. Dit is voor veel ondernemers best lastig bij te benen. Ik voorzie de ondernemer daarom tijdens, maar ook na de keuring graag van tips en voorbeelden om hun onderneming naar een duurzamer niveau te tillen. Hier is de Green Key certificering natuurlijk ook bij gebaat.
Heb je een favoriete ervaring of herinnering als keurmeester?
Ook hierbij is het onmogelijk om een keuze te maken. Ik geniet vooral van de mooie, bijzondere locaties die ik mag bezoeken. Er zijn weken waarin ik een landgoed, een natuurcamping, een jachthaven en een stadshotel bezoek. Allemaal zeer verschillende locaties, met toch veel dezelfde uitdagingen.
Hoe zie jij de toekomst van duurzaam toerisme en de rol van Green Key daarin?
Ik hoop dat het inmiddels voor zich spreekt, maar duurzamer ondernemen is al lang geen hobby meer. Zowel steeds strenger wordende wetgeving als de wensen van gasten gaan steeds meer verduurzamingsstappen van de ondernemers vragen. Tel daarbij op dat klimaatverandering, of je nou wil of niet, om adaptatie van jouw gebouw en terrein gaat vragen. Green Key speelt een mooie rol om de ondernemer mee te nemen in de laatste ontwikkelingen, zowel ter inspiratie als het voldoen aan snel ontwikkelende wetgeving.
Wat zou je zeggen tegen locaties die overwegen om Green Key gecertificeerd te worden?
Vooral doen! Nogmaals, in de snel ontwikkelende wereld van innovaties en wetgeving is het heel fijn om een leidraad te hebben waaraan je je kunt vasthouden. Dat is precies wat Green Key biedt. Je wil en kan immers als ondernemer niet alles zelf uitzoeken en tegelijk jouw bedrijf blijven runnen. Daarnaast gaan partijen zoals wetgevers, overheden, grote bedrijven en op termijn ook particuliere gasten eisen dat jouw bedrijf aantoonbaar duurzamer onderneemt. Een toetsing door een objectief keurmerk als Green Key helpt daarbij.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste voordelen voor een locatie om Green Key gecertificeerd te zijn?
Zoals al eerder benoemd helpt Green Key je bij te blijven met wetgeving, maatschappelijke ontwikkelingen en innovaties in de markt. In deze snel veranderde wereld is zo’n leidraad erg waardevol. Daarnaast gaan gasten het nu en in de nabije toekomst van je vragen. Het is niet voor niets dat partijen als Booking.com al een selectiemogelijkheid op duurzamere ondernemingen hebben.
Tot slot, maar minstens zo belangrijk, het is gewoon erg leuk. Je komt als ondernemer in de “Green Key familie” terecht met gelijkgestemde ondernemers. De jaarlijkse bijeenkomsten die worden georganiseerd zijn de ideale gelegenheid om kennis en tips uit te wisselen. Er is immers niks mooier dan samen stappen te zetten, in plaats van alles alleen te moeten uitzoeken. En vergeet natuurlijk het regelmatige bezoek van de keurmeester niet. Of dat leuk is? Dat oordeel laat ik graag aan de ondernemer.