Mijn werkgebied als keurmeester is met name in de regio Utrecht en Amsterdam, waardoor ik bij een veelvoud aan verschillende organisaties over de vloer kom. Omdat ik in de periode 2014 - 2021 vooral in een adviserende rol heb gewerkt, was het niet vanzelfsprekend dat ik Green Key keurmeester zou worden. Maar door me verder te verdiepen in wat keuren voor Green Key precies inhoudt, en in te zien hoe je ondernemers juist via een keuringsproces verder kan helpen, ben ik met veel plezier ingestapt.
Wat vind je het leukst aan het keuren van Green Key locaties?
Het leukste aan het keuren is voor mij de verscheidenheid aan organisaties en mensen die ik tegenkom op de keuringen. Het gaat van groot naar klein, van midden in het bos tot aan hartje Amsterdam. Allemaal zijn ze anders, en allemaal hebben ze andere visies, ideeën, knelpunten en vragen. Het is dan aan mij om daar op in te spelen en tegelijkertijd de verwachtingen van het keurmerk te waarborgen. Het zet me daarbij ook aan om mijn kennis op peil te houden en doorlopend nieuwe dingen te leren. Nieuwe dingen die weer interessant kunnen zijn voor andere deelnemers.
Hoe ziet een typische keuringsdag eruit voor jou?
Een dag van tevoren bekijk ik de ingevulde doe-het-zelf keuring van de deelnemer volledig, en maak ik aantekeningen over waar ik vragen over heb en wat ik wil zien op locatie. Tijdens de keuring doorloop ik eigenlijk altijd dezelfde 3 fases.
- Start met inhoudelijke discussie en vragen over hetgeen ik heb opgepikt uit de doe-het-zelf keuring.
- Rondgang door het bedrijf om verschillende zaken te bekijken. Denk hierbij aan de kamers in een hotel, de keuken en de afvalhoek, en het warmtehok.
- Terugkomst en afronding. Hierbij deel ik mijn bevindingen van tijdens het gesprek en de rondgang en maak ik duidelijk waar ik nog bepaalde dingen verwacht, wat we hebben gezien, en wat wellicht (nog) niet voldoet aan bepaalde normen. Ik vind het daarnaast erg belangrijk om gedurende de hele keuring ook duidelijk te maken wat ik goed en sterk vind aan de duurzaamheidsaanpak van de betreffende organisatie.
Wat zijn de belangrijkste criteria waar je op let tijdens een keuring?
Hoofdstuk 6, 7 en 10 (afval, energie en F&B) zijn bijna altijd hoofdstukken om wat dieper op in te gaan, en het zijn wellicht ook de meest ‘vertrouwde’ onderwerpen voor de deelnemer als ze aan duurzaamheid denken. Voorbeelden van specifieke criteria die ik daarnaast goed in het oog houd, zijn 1.1.1 (informatieplicht energiebesparing) en 1.3.3. (de MVO-actielijst), omdat hier de wetgeving en de continuïteit van duurzaamheid binnen de organisatie aan bod komen.
Kun je een voorbeeld geven van een innovatieve duurzaamheidsmaatregel die je hebt gezien?
Ik vond de wateropslagtank in de bodem bij een deelnemer een prachtige maatregel die wat mij betreft vaker uitgevoerd mag worden. De tank vangt hemelwater op waar vervolgens de toiletten mee worden doorgespoeld. Gigantische hoeveelheden drinkwater wordt hiermee bespaard.
Wat zijn de grootste uitdagingen tijdens het keuren van locaties?
Uitdagingen zijn er natuurlijk ook tijdens het keuren. Ik vind het persoonlijk vaak wat lastiger worden als een deelnemer veel zaken (over verduurzaming) of criteria van het keurmerk ter discussie gaan stellen op de dag van de keuring. Dat is verder geen enkel probleem en leid vaak tot goede discussies, maar in sommige gevallen kan het ook leiden tot een stroeve voortgang van de keuring. Dan is het mijn taak, of uitdaging, om de keuring verder in goede banen te leiden.
Wat motiveert jou om betrokken te blijven bij het keuringsproces?
Het keuringsproces leert mij heel veel over wat er allemaal speelt bij deelnemers en welke ontwikkelingen er zijn in de markt. Ik leer echt iedere keuring weer iets nieuws naar mijn idee. Ik draag deze nieuwe kennis graag over aan anderen die hier mogelijk iets aan hebben om verder te komen.
Heb je een favoriete ervaring of herinnering als keurmeester?
Dat zijn er meerdere, maar als ik er een moet noemen die recent heeft plaatsgevonden dan was dat bij een nieuwe deelnemer die via een ondersteuningstraject opging voor de eerste Green Key keuring. Een echte familiezaak waar duurzaamheid eigenlijk al goed verankerd zit in de bedrijfsvoering, en waar ze heel hard hebben gewerkt om de keuring tot een goed einde te brengen. Dat vond ik zelf ook heel leuk om te doen, met een zeer verdiend gouden resultaat.
Hoe zie jij de toekomst van duurzaam toerisme en de rol van Green Key daarin?
Dat vind ik een lastige om precies te duiden, omdat de wereld om ons heen zo snel veranderd. Maar duurzaamheid is here to stay, daar kan niemand omheen. Ondanks dat het begrip zelf wellicht wat achterhaald is geraakt. Dat we goed op het milieu, de omgeving, en de mensen moeten passen lijkt me evident, en bedrijven in alle takken van sport hebben daar een rol en verantwoordelijkheid in. Green Key draagt veel bij om een duurzamer toerisme en een duurzamere gastvrijheidssector te realiseren, dus ik verwacht dat de relevantie van het keurmerk alleen maar zal groeien. Dit is mijns inziens wel met inachtneming dat het keurmerk mee blijft bewegen met alle ontwikkelingen en veranderende (markt)omstandigheden. Gelukkig is dat ook het geval, en werken we samen met het team van KMVK en alle keurmeesters aan het robuust houden van het keurmerk.
Wat zou je zeggen tegen locaties die overwegen om Green Key gecertificeerd te worden?
Doe het! Het helpt je enorm om de thema’s van verduurzaming goed onder de loep te nemen, en je hoeft het wiel hierdoor niet opnieuw zelf uit te vinden. Green Key geeft je een duidelijk beeld van de huidige wetgeving, welke ontwikkelingen er zijn, en wat dat kan betekenen voor jouw organisatie. Met de ins en outs van Green Key krijg je helder hoe je jouw verduurzamingsproces in jullie specifieke geval goed in kan richten.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste voordelen voor een locatie om Green Key gecertificeerd te zijn?
Het Green Key keurmerk waarborgt dat je als bedrijf bezig blijft met het onderwerp verduurzaming, en dat een ‘externe partij’ dat proces eens in de twee of drie jaar met je doorloopt. Zodoende krijg je weer een duidelijk gevoel en inzicht waar je staat, wat de wetgeving zegt (en welke aanscherping er mogelijk aankomt), en hoe je door kunt blijven ontwikkelen. Green Key helpt je daar bij.