Vaak is het heel gemakkelijk om te roepen dat je duurzaam bent, duurzaam werk doet of een duurzaam huishouden voert. De een omdat die heel precies afval scheidt. De ander omdat deze verantwoorde diners voorbereidt, het liefst veganistisch. En weer iemand anders heeft zonnepanelen op het dak. Duurzaam. Het is een containerbegrip.
In het Zuid-Afrikaans (wat eigenlijk een oud-Nederlandse taal is) noemen ze duurzaamheid "volhoudbaarheid". Dat is een mooie term. Volhoudbaarheid. Hoe houden we het met elkaar vol op deze aardbol, waar we steeds meer grondstoffen uithalen en de omloopsnelheid van de seizoenen steeds sneller zou moeten, omdat we midden in het jaar eigenlijk al door de voorraad heen zijn. We hebben allerlei technieken en mogelijkheden om de groeiseizoenen te verlengen in kassen en anderszins. Waar we alternatieven bedenken als de grondstoffen op zijn. Terwijl we dat eigenlijk zo zouden moeten consumeren dat we het gehele jaar rondkomen met wat moeder aarde te bieden heeft. Ieder jaar wordt berekend wanneer de aarde door de grondstoffen en productie van dat jaar heen is. We noemen dat de 'Earth Overshoot Day'. Voor het goed zijn zou die op 31 december moeten liggen; dat we er 365 dagen over doen. Maar dit jaar was dat al op 2 augustus. En die datum komt steeds vroeger in het kalenderjaar.
We moeten het volhouden met elkaar op onze aardbol, door kritisch te kijken naar ons consumeren, maar we mogen ook blijven genieten. En dat is niet altijd een gemakkelijke balans. Genieten van gastvrijheid, lekker eten, genietend consumeren én goed zijn voor het milieu. Veel mensen doen er hun best voor. Proberen het zo verantwoord mogelijk te doen. En noem het dan gerust dat je duurzaam bezig bent.
Maar hoe zit dat met een bedrijf dat zich duurzaam noemt of dat zijn of haar producten aanprijst als duurzaam? Klopt dit? Mag je geloven in de blauwe ogen van de aanbieder? Een handig controlemiddel daarvoor is een keurmerk. Er zijn er velen. Voor kleding, schoonmaakproducten, voedsel, bouwmaterialen, hout en ook voor bedrijven in de gastvrijheidssector. Zo kom je overal in het land het keurmerk Green Key tegen bij bedrijven in de gastvrijheidssector.
Er zijn bedrijven in de gastvrijheidssector die duurzaam opereren. Die dat ook roepen. Sommigen schrijven zelfs groots op de wand dat ze de duurzaamste zijn, als reclameslogan. Maar wie zegt dat dit klopt? Wie controleert dat? Er zijn ook bedrijven in de gastvrijheidssector die gecontroleerd duurzaam zijn. Die werken met een keurmerk. Met Green Key. Dat inhoud en sturing geeft aan het duurzaam ondernemen. In alle onderdelen van het bedrijf. Denk aan energie, schoonmaakmiddelen, koffie, thee, afval, eten en drinken. Maar dit keurmerk controleert ook dat de ondernemer het daadwerkelijk uitvoert. Want soms is dat niet door de consument te controleren. En als de ondernemer roept dat hij een duurzaam menu heeft, dan is dat door een keurmeester van het keurmerk gecontroleerd. En zo kun jij als consument er dan ook vanuit gaan dat het klopt.
Green Key is een keurmerk dat eigendom is van FEE International: de Foundation for Environmental Education in Denemarken. FEE is een NGO met als doelstelling om de kennis en ervaring van natuur, biodiversiteit, klimaatverandering en vervuiling op een hoger plan te brengen. Dat doen ze onder andere met het Blauwe Vlag programma voor stranden en jachthavens – waarvan er bijna 200 wapperen in Nederland – en het Green Key label. In Nederland zijn ongeveer 750 bedrijven met een Green Key gecertificeerd. Dat zijn hotels, campings, bungalowparken, restaurants, dagrecreatie, groepsaccommodaties, bed and breakfasts en congres- en vergaderlocaties.
Zie je het Green Key-logo, dan mag je ervan uitgaan dat er gecontroleerd is op duurzaamheid en dat de ondernemer dit met recht mag communiceren. En klopt het niet? Is er iets volgens u helemaal niet duurzaam terwijl het logo wel bij de voordeur hangt? Laat het Green Key dan weten via door contact met ons op te nemen. Dan nemen de mensen van Green Key Nederland contact op met het bedrijf om extra te controleren.
Deze tekst is een artikel uit het ''Strandmagazine'' van Strand Nederland, geschreven door National Operator Green Key Nederland: Erik van Dijk. Bekijk online alle strandmagazines.